Netflix is ooit begonnen als een bedrijf dat via de post DVDs opstuurde naar klanten, vervolgens ging dat langzaam over in het streamen van series en films van andere makers en nu zit daar ook hun eigen content bij. De volgende stap voor dit miljoenenbedrijf is videogames. Het klinkt niet voor iedereen als een logisch vervolg op een uitbreiding, vandaar dat we hier voor je uitleggen waarom deze stap wordt genomen.
Een kleine verkenning
In 2018 speelde Netflix al met het idee om het platform wat interactiever te maken en toen brachten zij de Dark Mirror Bandersnatch versie uit, waarbij kijkers via hun telefoon konden bepalen hoe het verhaal verder zou lopen. Dit werd door de gebruikers van het platform goed ontvangen en daarom besloot Netflix om hierop voort te borduren.
Binnen de online entertainmentindustrie is het een echte trend om bezoekers steeds meer te betrekken en actief mee te laten doen. Een andere branche die een vergelijkbare transformatie ondergaat is de gokindustrie, waarbij Unibet een goed voorbeeld is. Voorheen kon je op deze website alleen wedden op sportwedstrijden, maar deze service is nu uitgebreid met een live casino waarbij spelers via een live verbinding met een echte croupier spelen.
Experts verwachten dat deze trend zich in de komende jaren steeds verder zal ontwikkelen. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook verwachten dat muziekstreamingdiensten of podcastaanbieders steeds meer gaan doen om gebruikers actief te betrekken bij het aanbod.
Hoe gaat het werken?
Natuurlijk vraag je je af wat dit voor jou als consument te betekenen heeft. Als je geen interesse hebt in games, heb je er geen zin in dat je Netflix abonnement opeens veel duurder wordt of dat het aanbod aan films en series kleiner wordt.
Voor alsnog heeft Netflix aangekondigd dat de spellen gratis beschikbaar zullen worden gesteld in de app. In het begin kunnen ze alleen gespeeld worden op mobiele apparaten zoals telefoons en tablets. Uiteindelijk is het de bedoelingen dat je de spellen ook op je televisie zal kunnen spelen.
De spellen die aangeboden zullen worden staan direct in verband met het andere aanbod van Netflix. Sommige populaire series lenen zich namelijk uitstekend voor een spel en zo kunnen fans extra veel genieten van hun favoriete content.
Waarom neemt Netflix deze stap?
In de eerste instantie worden er een paar spellen uitgerold om te testen hoe het publiek hierop zal reageren. Netflix zelf verwacht dat de spellen goed ontvangen zullen worden, waardoor ze voor de lange termijn verbonden zullen blijven met de gaming industrie. Als toch blijkt dat Netflix abonnees niet op spellen zitten te wachten, wordt het hele project net zo snel stopgezet als het is begonnen.
De waarde van de spellen zit hem erin dat gebruikers langer op de app blijven hangen. Hierdoor vergroot hun betrokkenheid, waardoor de kans groter is dat ze hun abonnement zullen aanhouden. Daarbij verwacht Netflix ook dat de spellen ervoor zullen zorgen dat een nieuwe groep mensen een abonnement zal afsluiten.
Op dit moment verliest Netflix namelijk nog veel tijd en geld van consumenten aan game platforms. Een groot deel van die markt is in handen van aanbieders van de populaire spelcomputers. Met het spelaanbod probeert Netflix de spelers van deze aanbieders weg te kapen.
Of dat ook echt gaat lukken is nog maar de vraag. Ondanks dat het bedrijf een aantal grote namen binnen de industrie heeft aangetrokken om de spellen tot een succes te maken, heeft Netflix geen ervaring op het gebied van spellen. Een spel maken is een hele andere vaardigheid dan een serie of film aanbieden.
Andere grote aanbieders zoals Amazon, Apple en Google hebben eerder al geprobeerd om een vergelijkbare stap te zetten en zij waren allen niet succesvol. Binnen de industrie wordt er rekening mee gehouden dat het hele project op een grote flop zal uitlopen. De tijd zal het leren.