Hetlijkt wel een titel uit de James Bond film ‘Never Say Never’. Nog niet zo lang geleden verklaarde de CEO van Netflix, Spencer Neumann, dat er nooit advertenties op Netflix zouden komen. Maar hij verklaarde nog recenter dat hij inderdaad beter nooit het woord ‘nooit’ had gezegd, want het bedrijf kondigde aan om tegen eind 2022 abonnementen met reclameboodschappen aan te bieden.

Het is een publiek geheim dat Netflix het de laatste tijd niet onder de markt heeft. Er haken heel wat klanten af omdat ze het te duur vinden. Er wordt ook geklaagd dat het gamma niet snel genoeg vernieuwd wordt en dat populaire series zonder meer afgevoerd worden.

Een tweede belangrijke factor waardoor Netflix in financieel nauwe schoentjes komt te staan is de stijgende druk van de concurrentie. En niet enkel door nieuwe streamingdiensten, maar ook door andere online ontspanning, zoals het spelen op gokkasten online en andere online gokactiviteiten die niet zo lang geleden legaal werden in Nederland.

Maar natuurlijk nu ook HBO, SkyShowtime, Max en Viaplay hier in ons land actief zijn, is het niet verwonderlijk dat veel klanten een overstap maken. Het zorgt voor een vernieuwing in het aanbod. Zeker na het vele thuiszitten de laatste jaren zijn heel wat Netflixers uitgekeken op het assortiment van deze streamer, en klaar voor wat nieuws. 

De prijsstijging die onlangs werd doorgevoerd heeft uiteraard ook niet bijgedragen aan het welbehagen van de Netflix klanten. Een basic abonnement kost nu € 8.99 per maand. Voor het simultaan kijken naar twee schermen betaal je maandelijks € 11.99 en het premium abonnement kost je € 15.99 per maand, maar dan kunnen er vier gebruikers tegelijk kijken naar vier verschillende programma’s.

De streamingdienst wil daar nu een goedkoper alternatief aan toevoegen. Het zag ondertussen 200.000 gebruikers afhaken, waardoor de waarde van de aandelen daalde met niet minder dan 50 miljard. 300 werknemers verloren daardoor hun baan, dus het was tijd om bepaalde principes en uitspraken aan de kant te zetten, en toch voor reclame te gaan.

Wat die nieuwe tarieven gaan betekenen is nu nog niet geweten. Het zal sowieso fors lager moeten zijn dan het huidige basisabonnement van € 8.99/maand. Als je de ongemakken van reclame moet doorstaan, moet daar toch ook wel wat tegenover staan. Wie naar de commerciële televisie kijkt, weet er alles van. Iedereen beseft dat het de voornaamste bron van inkomen is voor die zenders, en daarom een noodzakelijk kwaad. Maar niemand zit op de reclameblokken te wachten.

Wat we wel met zekerheid kunnen stellen is dat ook Netflix voor zijn advertenties in de Nederlandse huiskamers zich naar de Nederlandse wetten zal moeten voegen. Hoe dat precies zal geregeld worden is nog wat afwachten. Maar het zou geen eerlijke concurrentie zijn als de streamers wel reclame mogen uitzenden op andere tijdstippen dan die waarop ze verboden zijn op televisie.

We kunnen besluiten dat Netflix in de tegenaanval gaat. We kunnen ze geen ongelijk geven. Het is tenslotte in onze contreien de meest vertrouwde streamingdienst. De klanten krijgen de keuze om verder van die dienst te genieten zonder reclame of ze kunnen ervoor kiezen om met een goedkoper tarief naast films en series ook advertenties te zien. En daar is toch helemaal niets mis mee.